Waarom de weegschaal soms niet zo aardig is 

weegschaal, afvallenHerken je dat….Heb je zo normaal gedaan, geen gekke uitspattingen, stap je op de weegschaal………….Grrrr staan er cijfertjes op die je niet had verwacht, niets afgevallen of zelfs zwaarder geworden.

Hoe kan het nou dat de weegschaal de ene dag meer aangeeft dan de andere dag?

Het kan verschillende oorzaken hebben. Ik zal ze hieronder voor je op een rijtje zetten.

 

Moment van wegen
Het is heel normaal dat je het ene moment zwaarder weegt dan het andere moment. ‘s ochtends vroeg zit er nog geen vulling in de maag. ‘s avonds al wel, dit kan zeker 1-2 kg schelen.

Hormonen
Vrouwen die in hun menstruatieperiode zitten of er tegenaan zitten, wegen altijd wat zwaarder. Dit heeft te maken met de hormoonhuishouding. Hetzelfde geldt voor vrouwen die in de overgang zijn, de disbalans in de hormonen zorgt er voor dat je wat gewicht kan aankomen.

Stoelgang
Op het moment dat je een wisselende stoelgang hebt of een aantal dagen nog geen stoelgang hebt gehad, weeg je ook zwaarder. Ook als je wel dagelijks stoelgang hebt, kan het verschil uitmaken, tussen het net wel en het nog geen stoelgang hebben gehad voor je op de weegschaal stapt

Warmte
Tijdens warme zomerdagen bestaat de kans dat je meer vocht vasthoudt, hierdoor weeg je ook zwaarder.

medicijnen, afvallenMedicijnen
Bepaalde medicijnen zorgen ervoor dat je aankomt in gewicht. Als je medicijn kort gebruikt, zul je uiteindelijk wel weer afvallen. Gebruik je deze medicijnen chronisch, dan remt dit het afvalproces. Voorbeelden zijn prednison en antidepressiva.

 

Zoutgebruik
Als je (veel) zout toevoegt aan je gerechten, of je hebt ergens gegeten waar dit gebeurd, dan hou je meer vocht vast, waardoor je dus ook niet afvalt.

Spiermassa
Het kan zo zijn op het moment dat je gaat sporten, ga je spiermassa opbouwen en vet verbranden. Spieren wegen zwaarder dan vet. Hierdoor val je in omvang dus wel af, maar niet in gewicht.

Stress, afvallenStress
Als je veel stress ervaart, wordt er meer cortisol aangemaakt door je lijf. Ook wel stresshormoon genoemd. Dit stress hormoon zorgt er voor dat je meer honger hormoon aanmaakt en je meer trek gaat krijgen in lekker eten. Ook zorgt dit hormoon ervoor dat je niet afvalt of zwaarder wordt.

 

Enkele tips:

  • Ga maximaal 1 keer per week op de weegschaal staan.
  • Zorg dat je elke week op dezelfde dag op hetzelfde moment op de weegschaal gaat staan (ik doe dit wekelijks ‘s ochtends vroeg, net uit bed, net geplast, dan vind ik de weegschaal het meest aardig 😉 )
  • Drink veel water, dit zorgt ervoor dat je vocht verliest. Nadeel is dan wel dat je vaker naar de wc moet.
  • Zorg dat je niet teveel zout eet. Maak je eten smaakvol door lekkere kruiden toe te voegen. Op de site van de Nierstichting is een mooie kruidenwijzer te vinden, deze vindt je HIER Iedereen die mij klant is of word krijgt deze kruidenwijzer.
  • Eet gezond en regelmatig.
  • Ga of blijf bewegen.
  • Houd naast je gewicht ook je omvang in de gaten. Dit kun je meten, maar je kunt het ook voelen aan bijvoorbeeld broeken, als deze wijder worden, val je ook af.
  • Voorkom zoveel mogelijk stress, dit heb je natuurlijk niet altijd in de hand, maar probeer toch jouw ontspanning te zoeken door dingen te doen die je leuk vind en die ontspannend werken.

Als je vragen of opmerkingen hebt; Stuur me dan een berichtje

Lieve groet
Babette

Waarom de weegschaal soms niet zo aardig is

2 gedachten over “Waarom de weegschaal soms niet zo aardig is

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *