Wat is een gezonde brood keuze?broodkeuze, volkorenbrood, bruinbrood, witbrood

Vindt jij het ook zo lastig om een keuze te maken tussen alle verschillende soorten brood die er zijn? In deze blog geef ik je inzicht in de verschillende soorten brood die er zijn en wat een gezonde keuze is.

Wat zit er in een brood verwerkt?
Brood wordt gemaakt van bloem of meel. Er zijn veel verschillende graansoorten waarmee brood gemaakt kan worden, zoals tarwe, rogge, rijst, gerst, maïs, boekweit of spelt.
Daarnaast bevat brood ook altijd water, gist of een ander rijsmiddel en zout.
Vaak wordt er ook broodverbetermiddel aan toegevoegd, dit zorgt ervoor dat het brood langer vers blijft of dat het luchtiger en malser wordt. Voorbeelden zijn; melkeiwit, vetten, suikers, emulgatoren, enzymen, gluten, ei bestanddelen, sojameel en meelverbetermiddel.
Mocht je een allergie hebben voor 1 van deze verbetermiddelen is het belangrijk om altijd even na te vragen of dit erin verwerkt is.

De kleur van brood
Soms wordt het brood donkerder gemaakt met moutextract of gekaramelliseerde suiker. Die geven brood wel een donkere kleur en een specifieke smaak, maar bieden weinig extra voedingsstoffen. Het ezelsbruggetje ‘Hoe donkerder het brood, hoe meer vezels’ gaat dus niet meer op. De kleur van het brood zegt niets over de voedingsstoffen die erin zitten, dat doen alleen de ingrediënten. Als je echt wil weten waar het van gemaakt is vraag het dan aan de bakker of kijk op het etiket.

3 soorten brood
Eigenlijk bestaan er maar 3 soorten brood; wit, bruin en volkoren. Daarop zijn wel heel veel varianten gemaakt, zoals bijvoorbeeld speltbrood of meergranenbrood. Maar in al die broden zit wit-, bruin- of volkorenmeel.

Verschil tussen wit-, bruin- en volkorenbrood
Zoals beschreven hierboven, is het hoofdingrediënt van brood graan. De graankorrel bestaat uit 3 delen. Binnenin zit de meelkern, onderin de kiem en om het geheel de zemel. De meeste goede voedingsstoffen zitten in de kiem en de zemel. Volkoren brood is gemaakt van de hele graankorrel. Volkorenbrood bevat meer vezels dan bruinbrood of witbrood. De gezondheidseffecten van volkoren graanproducten worden in ieder geval voor een deel toegeschreven aan graanvezels. Hierdoor heb je een betere darmwerking en een lager risico op hart- en vaatziekten en diabetes type 2.
Bruinbrood of tarwebrood is een mengsel van tarwebloem en tarwevolkorenmeel. Hierin zit dus wel volkorenmeel, maar ook tarwebloem en dit is alleen het middelste gedeelte van de graankorrel. Je mist dus een gedeelte van de gezonde stoffen die in alleen volkorenbrood zit, waaronder dus de vezels.
Witbrood daarentegen zijn gemaakt van tarwebloem. Tarwebloem bevat alleen het middelste deel van de graankorrel. Dit betekent dat een waardevol deel van het graan met vezels en vitamines weg gemalen en verspild wordt. Dat zorgt niet alleen voor hogere energiekosten maar het ‘afval’ zorgt ook voor extra milieudruk.

Maar hoe zit het dan met speltbrood, meergranenbrood etc?
Meergranenbrood kan gemaakt zijn van volkorenmeel, maar ook van wit bloem. In dat laatste geval is meergranenbrood niet gezonder. Van speltbrood bestaan net als van tarwebrood verschillende varianten (wit, bruin, volkoren).

Conclusie
Volkorenbrood is de gezondste keus voor brood. Hierin zijn dus veel verschillende soorten en kun je dus heerlijk variëren. Belangrijk is om het etiket te lezen. Hoofdingrediënt zal volkorenmeel moeten zijn, dan weet je dat je een gezonde keus hebt gemaakt.

Blog: Wat is een gezonde broodkeuze
Getagd op:                    

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *